De CUPRA Raval onthult zijn sportieve karakter
De CUPRA Raval luidt een nieuw tijdperk voor het merk in. Met zijn opvallende design, elektriserende prestaties en eigenzinnige karakter is de Raval de sportieve én betaalbare EV voor een nieuwe generatie autoliefhebbers. In 2026 viert de Raval zijn wereldpremière en marktintroductie. CUPRA geeft alvast een voorproefje met de eerste drie uitvoeringen: de Business First Edition, de Performance First Edition en de ultieme VZ Rebel.
- Gepubliceerd op
- Laatst bijgewerkt op
Met het MEB+ platform van de Volkswagen Groep en voorwielaandrijving als basis levert de CUPRA Raval dynamische prestaties en volop rijplezier. De compacte B-segmenter is slechts vier meter lang, maar biedt verrassend veel binnenruimte. Dankzij zijn royale kofferbak is de Raval bovendien ideaal voor sportieve roadtrips en langere reizen.
“De CUPRA Raval belichaamt alles waar CUPRA voor staat: emotie, waarbij de bestuurder centraal staat, een gedurfd design en uitstekende sportieve prestaties. Het is een auto die het volgende tijdperk van elektrische mobiliteit zal vormgeven en elektrische modellen toegankelijk maakt voor een nieuwe generatie autoliefhebbers,” aldus Markus Haupt, CEO van CUPRA.
Gebouwd voor prestaties
Met een sportonderstel dat met 15 mm verlaagd is ten opzichte van het standaard platform, een specifiek op rijdynamiek afgestemde ophanging, progressieve besturing die de wendbaarheid vergroot en ESC Sport biedt de CUPRA Raval sportieve rijeigenschappen en volop rijplezier. Dynamic Chassis Control (standaard op de VZ Rebel) maakt gebruik van adaptieve schokdempers die hun demping kunnen aanpassen voor meer comfort of juist een scherper, sportiever rijgedrag. In de CUPRA-modus worden de dempers stugger, waardoor de carrosserie minder overhelt en de rijdynamiek verder verbetert.
De CUPRA Raval biedt meer grip en een betere handling dan gebruikelijk is voor een auto in deze klasse. Het elektronische CUPRA ‘one box’ remsysteem optimaliseert het pedaalgevoel en verbetert het afremmen via energierecuperatie. Aanvullend is de CUPRA Raval uitgerust met schijfremmen voor én achter voor maximale remprestaties.
Het absolute topmodel, de CUPRA Raval VZ Rebel (166 kW), gaat nog een stap verder. Die wordt volgend jaar standaard geleverd met speciale kuipstoelen (vergelijkbaar met de exemplaren in de andere topmodellen van CUPRA), het DCC sportonderstel met een grotere stijfheid (+5%) om de handling en wegligging nog verder te verbeteren, een grotere spoorbreedte - 10 mm breder dan het standaard platform -, de ESC OFF-modus, 19 inch velgen met bredere 235 mm banden en een elektronisch sperdifferentieel, dat het vermogen optimaal verdeelt over de voorwielen.
Keuze uit verschillende modellen
De CUPRA Raval verschijnt in meerdere uitvoeringen, zodat iedere autoliefhebber zijn eigen persoonlijkheid kan laten spreken. Of je nu kiest voor meer vermogen, een groter accupakket voor extra rijbereik of een uitgebalanceerde combinatie van beide, er is altijd een passende variant beschikbaar.
Ter voorbereiding op de marktintroductie presenteert CUPRA de eerste drie uitvoeringen, elk met een duidelijk eigen karakter:
Raval Business First Edition (155 kW/210 pk)
Met dynamische rijeigenschappen en een maximale actieradius van ongeveer 450 km*** (WLTP) biedt deze uitvoering een toegankelijke manier om de sportieve CUPRA-beleving te ervaren.
Raval Performance First Edition (155 kW/210 pk)
Deze variant combineert dezelfde accutechnologie en actieradius van circa 450 km*** (WLTP) met extra comfort en technologie. Hij is uitgerust met Advanced ADAS, slimme parkeerassistentie, Matrix LED-koplampen, kuipstoelen en een premium 12-speaker audiosysteem dat in samenwerking met Sennheiser Mobility is ontwikkeld.
Raval VZ Rebel (166 kW/226 pk)
De ultieme interpretatie van electrifying performance. Deze uitvoering biedt een mix van compromisloos vermogen en vooruitstrevende innovaties, met maximale rijdynamiek en hoogwaardige technologie. De actieradius bedraagt ongeveer 400 km*** (WLTP).
De CUPRA Raval komt in 2026 op de markt, met een ‘vanaf’ richtprijs van € 26.000*. Daarmee wordt deze B-segmentauto echt onderscheidend in deze klasse, en maakt hij elektrificatie toegankelijk voor een nieuw publiek dat emotie, sportiviteit en design zoekt in een volledig elektrische, betaalbare auto.
Technische gegevens CUPRA Raval VZ Rebel** | |
Modulair aandrijfplatform | MEB+ |
Aandrijving | Voorwielaandrijving |
Vermogen | 16 kW/ 266 pk |
Max. koppel | 290 Nm |
Topsnelheid | 175 km/u |
Elektrisch rijbereik | Ongeveer 400 km |
Lengte | 4.046 mm |
Breedte | 1.784 mm |
Hoogte | 1.518 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
* ‘Vanaf’ richtprijs in 2026 exclusief rijklaarmaakkosten. Definitieve prijzen worden bekendgemaakt in aanloop naar de marktintroductie in 2026.
** Nagenoeg productierijpe auto. Alle technische gegevens zijn prognosewaarden en kunnen wijzigen.
*** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.