Audi Ur Quattro

 

De Audi Ur Quattro geldt als een van de meest baanbrekende sportauto’s uit de jaren tachtig. De naam ‘Ur’, wat in het Duits ‘oer’ betekent, verwijst naar het feit dat dit de allereerste Audi was die het concept van permanente vierwielaandrijving succesvol toepaste op een productieauto. De innovatieve quattro-techniek maakte zo’n indruk dat ze sindsdien symbool is geworden voor de sportieve identiteit van Audi. Tot op de dag van vandaag dragen de sportieve modellen van het merk met trots de naam quattro, al is de techniek door de jaren heen verder verfijnd.

De Audi Ur Quattro schreef niet alleen geschiedenis op de weg, maar ook in de autosport. Eind jaren zeventig kreeg Audi van de FIA toestemming om een vierwielaangedreven rallyauto te ontwikkelen. In een tijd waarin achterwielaandrijving nog de norm was, bracht Audi een ware revolutie teweeg. Het merk debuteerde in 1980 met de eerste Quattro en boekte al snel succes: begin 1981 behaalde Franz Wittmann met een Ur Quattro de eerste internationale overwinning tijdens de Jänner Rallye. Vanaf dat moment domineerde Audi het rallytoneel met ongekende prestaties.

Dit exemplaar uit 1985, uitgevoerd in de kleur Tornadorot, is een eerbetoon aan die legendarische periode. Onder de motorkap ligt een vijfcilinder lijnmotor van 2.144 cc die 200 pk levert, gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. Met zijn karakteristieke turbogeluid, iconische hoekige lijnenspel en vierwielaandrijving is de Ur Quattro uitgegroeid tot een icoon van techniek, kracht en design.

Met een productieaantal van slechts 11.452 stuks en een kilometerstand van 223.019 km vertegenwoordigt dit exemplaar niet alleen een stuk autogeschiedenis, maar ook het begin van een nieuw tijdperk voor Audi.