Nissan lanceert derde generatie e-POWER technologie komt naar Europa

Vier jaar geleden werd e-POWER voor het eerst in Europa geïntroduceerd. Het is ontwikkeld om een ​​elektrische rijervaring te bieden zonder dat u hoeft aan te sluiten. Het combineert de soepele, moeiteloze acceleratie en verfijning van een elektrische auto met het alledaagse gemak van traditionele verbrandingsmotoren. De derde generatie is volledig opnieuw ontworpen voor een nog lager brandstofverbruik, lagere emissies en meer verfijning. De nieuwe e-POWER zal de overgang van brandstof naar emissievrij verder vergemakkelijken.

Gepubliceerd op
Laatst bijgewerkt op

Actieradius en gemak van een diesel, maar de verfijning en respons van een elektrische auto

De kern van e-POWER wordt gevormd door een uniek principe dat daadwerkelijke voordelen voor de klant oplevert: de benzinemotor wordt uitsluitend gebruikt om elektriciteit op te wekken die rechtstreeks naar de elektromotor wordt geleid om de wielen aan te drijven en, indien nodig, de accu op te laden. 

In tegenstelling tot traditionele hybrides is er geen sprake van een ingewikkelde versnellingsbak en koppeling om benzinekracht en elektrische energie te combineren om de wielen aan te drijven. Dit betekent dat de respons direct is en de rit altijd soepel verloopt, net als bij een elektrische auto. En net als bij een elektrische auto zet het regeneratieve remsysteem van e-POWER kinetische energie om in elektrische energie, die wordt teruggevoerd naar de accu.

De nieuwe e-POWER borduurt voort op dit concept en tilt het naar een hoger niveau om de beste balans te bieden tussen prestaties, verfijning zoals bij een elektrische auto en brandstofefficiëntie in de praktijk - maar met de actieradius en flexibiliteit van een auto met een traditionele verbrandingsmotor.

In de Europese Qashqai biedt de nieuwe, derde generatie e-POWER belangrijke verbeteringen op elk belangrijk vlak:

  • Brandstofverbruik: verlaagd tot 4,5 l/100 km (WLTP) – de beste cijfers in dit segment wat neerkomt op een potentiële actieradius van 1200 km

  • CO2-uitstoot verlaagd van 116 g/km naar 102 g/km, een reductie van 12% ten opzichte van de huidige versie

  • Cabinegeluid: tot 5,6 dB verminderd ten opzichte van de vorige generatie – biedt een EV-achtige verfijning

  • +10 kW boost in de Sportmodus – voor een responsievere en meeslependere rit

Uitgebreide motorwijzigingen

De kern van de nieuwe e-POWER wordt gevormd door een nieuw ontwikkelde 5-in-1 modulaire aandrijflijn, die de elektromotor, generator, omvormer, reductor en vergroter integreert in een compact en lichter geheel. In combinatie met verbeteringen aan de motorkalibratie en geluidsisolatie vermindert het systeem zowel geluid als trillingen onder belasting. Het totale vermogen is met 11 kW toegenomen, tot een maximum van 151 kW. De accucapaciteit is ongewijzigd gebleven op 2,1 kWh.

Ondanks de vergelijkbare 1,5-liter driecilinder turboconfiguratie als de uitgaande versie, is de motor volledig nieuw en nu speciaal ontworpen voor gebruik in e-POWER. Hij maakt gebruik van Nissans gepatenteerde STARC-verbrandingsconcept, dat de thermische efficiëntie heeft verhoogd tot 42% door de verbranding in de cilinder te stabiliseren. Dit zorgt ervoor dat de motor stiller en effectiever werkt bij lagere snelheden. Er is een nieuwe, grotere turbo gemonteerd, die ook de efficiëntie verbetert. Deze maakt een verlaging van het motortoerental met 200 tpm mogelijk op de snelweg, wat bijdraagt ​​aan een lager geluidsniveau.

De variabele compressieverhouding van de vorige versie is overbodig geworden door de andere wijzigingen aan de motor.

De overstap naar 0W16-smeerolie heeft geleid tot een hogere motorefficiëntie, waardoor de interne wrijving is verminderd. Europese klanten die een Qashqai kopen, zullen ook de nieuwe, langere onderhoudsintervallen waarderen, die zijn verlengd van 15.000 km naar 20.000 km.

Het nettoresultaat van alle wijzigingen aan het e-POWER-systeem is dat onafhankelijke tests met behulp van het brandstofefficiëntie-evaluatieprotocol van ADAC, de toonaangevende Duitse automobielvereniging, een tot 16% lager brandstofverbruik in de praktijk en een 14% lager brandstofverbruik op de snelweg aantonen ten opzichte van de huidige generatie.

Eiichi Akashi, Chief Technology Officer en Executive Officer van Nissan Motor Corporation, zei: "Dit nieuwe e-POWER-systeem van de derde generatie herdefinieert Nissans hybridetechnologie en biedt soepel en responsief rijgedrag onder alle omstandigheden. We hebben bijna tien jaar aan kennis en ervaring gebruikt om ervoor te zorgen dat het systeem efficiënter, verfijnder en competitiever is. De lancering met de Qashqai is nog maar het begin. We kijken ernaar uit om deze geavanceerde aandrijflijn in boekjaar 2026 aan klanten in Noord-Amerika en Japan te leveren. Andere markten zullen volgen."

In de Europese Qashqai bedraagt ​​de actieradius meer dan 1000 km met een volle tank. De nieuwe e-POWER gaat verder dan veel traditionele plug-in hybrides - zonder dat er een laadkabel nodig is of dat er moet worden gewacht tot de accu volledig is opgeladen.

Een slimmere stap richting elektrisch rijden

Voor veel bestuurders brengt de overstap naar een volledig elektrische auto nog steeds vragen met zich mee – over opladen, actieradius, infrastructuur en gewoonteverandering. Daar komt e-POWER om de hoek kijken.

Met zijn volledig elektrische aandrijving en zonder plug-in-aansluiting biedt de nieuwe e-POWER een duidelijke, zelfverzekerde stap naar elektrisch rijden – de combinatie van de soepelheid en directe respons van een elektrische auto met de vertrouwde actieradius en het gemak van een ICE. Hij biedt de ervaring van een elektrische auto, zonder de vermeende uitdagingen en veelvoorkomende misvattingen die sommige bestuurders nog steeds kunnen weerhouden om over te stappen op volledig elektrisch.

En omdat de motor nooit de wielen aandrijft, voelt het rijgevoel volledig elektrisch aan, zonder schakelen, zonder vertraging en zonder motorgeluid bij lage snelheden. Toch vindt het tanken, in tegenstelling tot een elektrische auto, plaats bij elk tankstation.

Door de complexiteit van verandering weg te nemen, fungeert e-POWER als een echte transitietechnologie - die klanten de voordelen van elektrische mobiliteit biedt zonder de bijbehorende wrijving. Het is gebouwd voor bestuurders die iets beters willen, maar niet iets onbekends.

De nieuwste Qashqai, uitgerust met de nieuwe e-POWER, wordt gebouwd in de ultramoderne fabriek van Nissan in Sunderland, Verenigd Koninkrijk. Hij zal vanaf september 2025 verkrijgbaar zijn op de Europese markt en in de komende maanden worden uitgerold in Afrika en Oceanië.

Na de introductie op de Qashqai zal de derde generatie e-POWER in boekjaar 2026 zijn debuut maken in Noord-Amerika, op de volgende generatie Rogue. Het zal ook dienen als aandrijflijn voor de nieuwe vierde generatie Elgrand grote minivan, die naar verwachting in boekjaar 2026 in Japan op de markt komt.

Terug naar overzicht