Wet- en regelgeving 2025

Vanaf 2025 treden er enkele belangrijke wijzigingen in werking met betrekking tot de subsidies en belastingvoordelen voor elektrische en plug-in hybride auto's in Nederland:

  • Subsidies voor elektrische auto’s

De SEPP-subsidie (Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren) voor elektrische personenauto's stopt vanaf 2025

  • Bijtelling voor elektrische auto’s

Het bijtellingspercentage voor zakelijke elektrische leaseauto's stijgt van 16% naar 17% in 2025. In 2026 zal dit verder worden afgebouwd naar het reguliere bijtellingstarief van 22%

  • Aanschafbelasting (BPM)

De aparte BPM-tabel voor plug-in hybride voertuigen (PHEV's) wordt afgeschaft vanaf 2025. Hierdoor wordt de BPM voor PHEV's op dezelfde manier berekend als voor reguliere auto's, gebaseerd op de CO2-uitstoot. Daarnaast wordt de vaste BPM-voet verhoogd naar €667,-, wat ook geldt voor elektrische auto’s vanaf 2025.

  • Motorrijtuigenbelasting (MRB)

De korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's wordt afgebouwd. In 2025 is de korting 75%, in 2026 wordt deze verlaagd naar 25%, en vanaf 2030 betaal je het volledige tarief. Voor plug-in hybride auto's wordt de MRB-korting in 2025 verlaagd naar 25% en in 2026 volledig afgeschaft, waardoor het volledige tarief van toepassing wordt​.

  • Meetmethoden voor CO2-uitstoot

Vanaf 2025 wordt een nieuwe omrekenfactor gebruikt voor de CO2-uitstoot van PHEV's onder de Euro 6e-bis-norm, wat in sommige gevallen kan leiden tot hogere uitstootwaarden. Vanaf 2027 zullen officiële cijfers verder worden gecorrigeerd op basis van praktijkmetingen.

Deze veranderingen maken het aantrekkelijk om nog voor 2025 te profiteren van de huidige subsidies en belastingvoordelen voor elektrische en plug-in hybride auto's.

Gepubliceerd op