• Nieuw én jong gebruikte leaseauto's
  • 150 Van Mossel dealers in Nederland
  • Al 30 jaar dé expert
Kennissessie bedrijfswagens: transitie naar emissieloze mobiliteit

Kennissessie bedrijfswagens: transitie naar emissieloze mobiliteit

Ruim 130 gasten van verschillende organisaties waren te gast op het hoofdkantoor van Van Mossel in Waalwijk. Centrale thema: hoe kunnen we de transitie naar een emissievrij wagenpark realiseren?

Dat er in verschillende steden emissievrije zones komen vanaf januari 2025 is al enige tijd bekend. Toch houdt het de gemoederen in de markt bezig; wat is het juiste moment om over te stappen op elektrisch? Niet voor alle type ritten en werkzaamheden is de overstap naar een emissievrij bestelwagenpark gemakkelijk. Maar het kan vaak wel.

Carlo van de Weijer, mobiliteitsexpert van TU Eindhoven, neemt de zaal mee naar de toekomst van mobiliteit en transport.

Ondanks alle verwachtingen van vliegende of zelfrijdende auto’s, overdekte steden en drone-bezorging staat vandaag de dag de auto nog steeds centraal. De oplossing ligt in innovatie. Elektrische auto’s zijn nu nog duur(der) maar dit wordt in de toekomst anders. Twee belangrijke redenen: er zitten veel minder onderdelen in een elektrische auto dan in een traditionele auto. En de prijs van lithium batterijen wordt snel goedkoper. Batterijen gaan ook veel langer mee dan verwacht.

Ook voor bestelwagens en vrachtwagens gaan de ontwikkelingen snel. De actieradius neemt toe, laadvoorzieningen zijn er (mits geen netcongestie), losse batterijen zorgen voor storage en batterij-naar batterij laden gaat supersnel.

Het grote gebruik van de publieke ruimte door auto’s gaat wel knellen. Liefst 50% van de openbare ruimte in steden wordt gebruikt voor mobiliteit. Er komen waarschijnlijk allerlei tussenvormen tussen auto en fiets.

Cas Bastiaansen, Commercieel directeur Van Mossel Autolease Zuid, sluit af met een aantal praktijkvoorbeelden. De klantcases van De Mandemakers Groep, Tes, CWS, De Klerk en Kuijpers illustreren dat elk vraagstuk anders is en dat elke organisatie z’n eigen afwegingen maakt. Zo heeft Tes de keuze gemaakt volledig over te stappen op EV, startte Kuijpers met een pilot en bestelde DMG halverwege 2023 vooruit om vanaf 2026 naar volledig elektrische bestelwagens over te gaan. Belangrijk bij deze transitie is om de medewerkers mee te nemen in de veranderingen zodat ook zij zich erop kunnen voorbereiden. En kijk naar je planningssysteem en de mogelijkheden die er zijn om (thuis) te laden.

Samenvattend: de BPM vrijstelling voor bestelwagens geldt vanaf 2025 alleen nog voor elektrisch én de zero emissiezones komen er aan in diverse binnensteden. De komende maanden zijn belangrijk om te bepalen welke keuze je gaat maken. Duidelijk is: er is geen ‘one size fits all’. Wil je sparren over de juiste keuzes voor jouw organisatie? We gaan graag met je in gesprek.

Wil jij de volgende editie niet missen? Houd onze eventpagina dan in de gaten.

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Group (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft je Van Mossel toestemming voor het gebruik van noodzakelijke of optimale cookies op onze websites. Als je meer wilt weten over hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de cookie instellingen te alle tijden aanpassen via de link onderaan de website.