• Gecertificeerde berijdersdesk
  • 200 Van Mossel vestigingen in Nederland
  • Verlaag je maandbedrag met vooruitbetaling
Wat is goedkoper elektrisch rijden of benzine?

Wat is goedkoper elektrisch rijden of benzine?

Wat is goedkoper elektrisch rijden of benzine? 

Je ziet het overal om je heen: er wordt in ons land steeds meer elektrisch gereden. Na de eerste elektrische auto’s, die vooral populair zijn bij zakelijke gebruikers, zien we nu een groeiend aantal auto’s ook buiten dit topsegment. Het aanbod wordt steeds breder waardoor elektrisch rijden voor steeds meer mensen bereikbaar wordt.

Ook al is de aanschaf van een nieuwe elektrische auto nog altijd hoger dan een nieuwe brandstofauto, de maandelijkse lasten zijn toch lager. Dat heeft drie oorzaken: goedkoper ‘tanken’, lagere onderhoudskosten en belastingvoordeel (geen wegenbelasting en geen BPM tot 2025). Er is nog een vierde factor die elektrisch rijden voordeliger maakt: tot 2025 krijg je subsidie voor het leasen en kopen van een nieuwe of een gebruikte elektrische auto.

Wat zijn de nadelen aan elektrisch rijden? 

Private lease elektrisch rijden is heel aantrekkelijk. Toch zijn er voor veel mensen nog drempels om overheen te stappen voordat de daadwerkelijke keus voor een private lease gemaakt kan worden. Om te beginnen speelt de hoge aanschafprijs van een nieuwe auto een grote rol. Op dit moment is er inmiddels ook al een ruim aanbod van gebruikte elektrische auto’s. Deze occasions vormen daarmee een goed alternatief.

Daarnaast blijft de relatief nieuwe technologie van elektrisch rijden zich razendsnel ontwikkelen. Iets dat zich onder andere uit in de steeds grotere actieradius van elektrische auto’s. Het is hierdoor alleen wel moeilijk te voorspellen wat een auto die je nu koopt over een aantal jaren nog waard is. Dit veroorzaakt bij veel mensen een grote barrière door de forse prijsstijgingen. Met welke afschrijvingen moet je bijvoorbeeld rekening houden? En wat is de levensduur van de batterij? Dit blijven onvoorspelbare factoren, waar niemand grip op heeft.

Elektrisch private lease 

Twijfel jij nog vanwege de hoge aanschafprijs, de onzekere restwaarde of de levensduur van de batterij? Kies dan voor zorgeloos elektrisch leasen via Van Mossel Privé Lease. Bekijk hieronder het rekenvoorbeeld om een indicatie te geven met welke kosten je ongeveer te maken krijgt. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type auto dat jij kiest. Ook wordt er rekening gehouden dat je een nieuwe auto of een occasion uit eigen middelen betaalt en dus geen lening hoeft af te sluiten (waardoor het verschil met leasen nog groter wordt).

Peugeot 208 Active 

Benzine lease nieuw

Elektrisch lease nieuw

Elektrisch koop nieuw

Elektrisch koop occasion

Aanschafprijs*

n.v.t. 

n.v.t. 

€ 31.650 

€ 16.750  

Restwaarde (inschatting)

n.v.t. 

n.v.t. 

€ 14.750 

€ 7.250  

Afschrijving (vast)

n.v.t. 

n.v.t. 

€ 282 

€ 282 

Afschrijving (variabel)**

Inclusief 

Inclusief 

€ 10  

€ 10  

         

Verzekering (WA-casco)

Inclusief 

Inclusief  

€ 50 

€ 40  

Verzekering (OVI)*

Inclusief 

Inclusief  

€ 5 

€ 5  

Verzekering (SVI)*

Inclusief 

Inclusief  

€ 5 

€ 5  

Motorrijtuigenbelasting

Inclusief  

Inclusief  

n.v.t. 

n.v.t. 

Overige kosten (pechhulp, vervangend vervoer)

Inclusief  

Inclusief  

€ 25 

€ 25  

 Totaal vaste kosten

-  

-  

€ 377 

€ 243  

         

Reparatie, onderhoud en banden (ROB)

Inclusief  

Inclusief  

-  
         

Totale kosten per maand***

€ 359 

€ 429  

€ 349 

€ 243  

 * Consumentenprijs nieuw inclusief rijklaarmaak kosten en metalliclak per 1-08-2022

** De variabele afschrijving is afhankelijk van het aantal gereden kilometers, meer kilometers betekent een lagere restwaarde.

*** De prijzen zijn gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. 

Wat is de subsidieregeling voor koop en private lease? 

Lease of koop je een elektrische auto dan kun je daar tot 2025 subsidie voor aanvragen. Dit geldt alleen voor volledig elektrische auto’s met een cataloguswaarde tussen € 12.000 en € 45.000 en een actieradius van minimaal 120 km.

Maar let op! Ieder jaar wordt de subsidiepot aangevuld en hiervoor geldt: op=op. Voor 2022 is het niet meer mogelijk om subsidie aan te vragen omdat de subsidiepot volledig leeg is. Begin 2023 wordt het subsidiebedrag weer aangevuld tot € 2.950 voor een nieuwe auto en € 2.000 voor een occasion. Ook bij het private leasen van een elektrisch auto is subsidie mogelijk en hiervoor geldt een aanvullende voorwaarde: de leasetermijn moet minimaal 48 maanden zijn. Gedurende die periode ontvang je € 61,46 per maand voor een nieuwe elektrische auto en € 41,67 per maand voor een occasion. Uiteraard alleen wanneer je subsidie aanvraag goedgekeurd is.

Wil je nu nog meer weten over de subsidieregelingen? 

Lees hier alles over mogelijkheden tot het aanvragen van subsidie

 

Overtuigd? Bekijk dan het 100% elektrische leaseaanbod van private lease. Of neem contact met ons op via 088-0870116 of mail naar verkoop@vanmosselprivelease.nl. We helpen je graag verder!

Bekijk hier het 100% elektrische aanbod!

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de instellingen ten alle tijden aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen