Pseudo-eindheffing, wat nu?
Pseudo-eindheffing, wat nu?
Met Prinsjesdag is aangekondigd dat per 2027 een pseudo-eindheffing gaat gelden op zakelijke leaseauto’s op fossiele brandstof. Werkgevers gaan 12% van de cataloguswaarde per jaar betalen voor elke zakelijke auto die niet volledig elektrisch is. De belasting loopt via de loonheffing en mag niet worden doorberekend aan medewerkers. Voor auto’s die vóór 2027 zakelijk in gebruik zijn, geldt overgangsrecht tot 17 september 2030.
Dit volgt op alle andere maatregelen waarmee het fiscaal voordeel van elektrisch rijden steeds verder wordt afgebouwd. Vanaf 2026 wordt de bijtelling voor elektrische auto’s gelijkgetrokken met fossiel (22%).
|
Over een niet 100% elektrische leaseauto met een fiscale waarde van € 40.000,- wordt vanaf 1 januari 2027 jaarlijks € 4.800,- aan pseudo-eindheffing geheven. |
Mobiliteitsbudget biedt flexibiliteit
Is een mobiliteitsbudget dan een oplossing? Een mobiliteitsbudget biedt medewerkers maximale keuzevrijheid. Kies voor OV, fiets, deelauto of taxi afhankelijk van de wens van het moment. Of een medewerker kan het budget laten uitbetalen en kiezen voor een private leaseauto. Maar zonder kaders kan duurzaamheid snel verwateren: een oudere eigen auto op fossiele brandstof leidt in de praktijk vaak tot meer uitstoot dan een moderne zakelijke EV.
Wat is verstandig beleid?
Organisaties die duurzaamheid willen borgen hebben de keuze:
1. Default: de volledig elektrische zakelijke leaseauto
2. Optioneel: mobiliteitsbudget maar dan wel met sturing op CO₂-vriendelijke oplossingen
Zo houd je flexibiliteit én behoud je sturing op emissies.
Een keertje sparren over toekomstvast mobiliteitsbeleid, fiscaal optimaal en met duidelijke sturing op duurzaamheid? Neem gerust contact op.