
Dit betekent Prinsjesdag 2025 voor jou
Belastingplannen mobiliteit Prinsjesdag
In de belastingplannen die gepresenteerd zijn tijdens Prinsjesdag zat weer een aantal maatregelen voor de (auto)mobiliteit. Lees hier de samenvatting.
Pseudo-eindheffing op zakelijke fossiele auto’s
Werkgevers gaan vanaf 1 januari 2027 12% van de cataloguswaarde betalen voor iedere zakelijke leaseauto die niet volledig elektrisch is, dus ook voor hybrides. Deze extra belasting mag niet worden doorberekend aan medewerkers. Voor auto’s die vóór 2027 verstrekt zijn, geldt een overgangsregeling die loopt tot 17 september 2030. De heffing geldt niet voor auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt en niet privé gereden worden.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto stijgt minder
Voor elektrische personenauto’s betaal je nu nog 25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting. Per 1 januari 2026 zou dit percentage stijgen naar 75%, maar dat wordt in plaats daarvan 70%.
Korting accijns op brandstoffen verlengd
De korting op de accijns voor benzine en diesel zou per 1 januari 2026 vervallen. Deze maatregel wordt echter met één jaar verlengd.
Verbetering laadinfrastructuur en prijstransparantie
Er komt een keurmerk voor slimme laadpalen en de communicatie over Slim laden wordt uitgebreid. In 2026 wordt het actieplan bi-directioneel laden uitgevoerd, waarmee elektrische auto’s stroom kunnen terugleveren aan het net. Daarnaast wordt in 2026 een techniek ingevoerd waarbij direct bij de start van de laadsessie een melding verschijnt met de kosten van de sessie.
CO₂-rapportage pas vanaf 250 medewerkers
Sinds juli 2024 geldt de rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit (WPM), ook bekend als de CO₂-registratie. Werkgevers moeten daarbij een opgave doen van al het zakelijke en woon-werkverkeer van medewerkers, inclusief voertuig en brandstoftype. Deze verplichting geldt nu voor organisaties met 100 of meer medewerkers, maar de grens wordt verhoogd naar 250 werknemers.
Versoepeling fiets van de zaak
Voor de fiets van de zaak geldt momenteel een bijtelling van 7% over de fiscale waarde. Het voorstel is dat de bijtelling vervalt voor deelfietsen, poolfietsen en voor fietsen die niet of slechts zelden mee naar huis worden genomen.
Geen fiscaal voordeel meer voor elektrische auto’s
Eerder al aangekondigd, maar nog steeds relevant: de fiscale bijtelling voor elektrische auto’s wordt vanaf 2026 eveneens 22%. Daarmee vervalt het voordeel voor EV-rijders.
De belastingplannen die op Prinsjesdag 2025 zijn aangekondigd, zijn nog niet definitief. Ze kunnen worden aangepast of uitgesteld en moeten eerst worden goedgekeurd door zowel de Tweede als de Eerste Kamer, uiteraard afhankelijk van het nieuwe kabinet.