Terug
Geplaatst op: 27-02-2017

geschiedenis rangerover head

De geschiedenis van de Range Rover

Sinds de introductie van de allereerste Range Rover in 1970 is het model voortdurend blijven evolueren. ’s Werelds meest luxueuze SUV biedt ongeëvenaarde niveaus van raffinement, toonaangevende capaciteiten en een inspirerend design, gecombineerd met technologische innovaties die hem nog onderscheidender maken. Wij blikken terug op de geschiedenis van de verschillende luxueuze SUV’s die samen de Range Rover familie vormen.

 

1969 – Prototype Range Rover Velar

Om het top secret prototype van de eerste Range Rover geheim te houden, gaven de ontwerpers en engineers van deze revolutionaire nieuwe auto hem de naam ‘Velar’, afgeleid van het Italiaanse woord ‘velare’, dat verbergen betekent. De eerste 26 prototypes werden zelfs voorzien van een badge met die naam, om hun identiteit verborgen te houden.

1970 – Het eerste productiemodel van de driedeurs Range Rover

Na succesvolle tests met de Velar concept car werd de eerste Range Rover getoond aan het grote publiek. Hij werd positief ontvangen, dankzij zijn zeldzame combinatie van capaciteiten en elegant design. Het was de eerste auto met permanente vierwielaandrijving, een in de voorspatborden doorlopende motorkap, gedeelde achterklep en doorlopende taillelijn

1981 – Vierdeurs Range Rover

Na 11 jaar werd de Range Rover Classic ook als vijfdeurs uitvoering uitgebracht, wat de alsmaar groeiende schare fans nog meer mogelijkheden bood.

1994 – Tweede generatie Range Rover

De tweede generatie Range Rover was luxueuzer dan zijn voorganger en had ontwerpelementen die de tand des tijds goed hebben doorstaan en die de auto tot op de dag van vandaag direct herkenbaar maken, zoals het iconische silhouet en de introductie van rechthoekige in plaats van ronde koplampen.

2001 – Derde generatie Range Rover

De Range Rover bleef evolueren en de derde generatie was het eerste model met een zelfdragende carrosserieconstructie, waarbij chassis en carrosserie één geheel vormden. De ranke Italiaanse Riva speedboot vormde de inspiratie voor het carrosseriedesign en katrollen en bolders van luxe zeiljachten dienden als voorbeeld voor de metallic afwerking in het interieur.

2004 – Range Stormer Concept

De Stormer concept car was een vooruitblik op de toekomstige designrichting van Range Rover en op de spraakmakende nieuwe technologieën waarmee de auto’s zouden worden uitgerust.

2005 – Productiemodel Range Rover Sport

De introductie van de eerste sportieve SUV in de Range Rover familie was een perfect voorbeeld van Land Rover’s streven naar prestaties. Een van de beschikbare motoren was een Supercharged 4.2 liter benzinemotor die hoge prestaties mogelijk maakte. De Range Rover Sport was ook voorzien van diagonaal verbonden luchtvering die verschillende optimale rijhoogtes mogelijk maakte voor optimaal comfort op de weg en maximale capaciteiten offroad. De verstelbare rijhoogte was een van de vele onderscheidende nieuwe functies die de dynamische prestaties in overeenstemming brachten met het uiterlijk van de auto.

2008 – LRX Concept

Deze cross-coupé concept car was een ambitieuze en progressieve stap vooruit voor het designteam van Land Rover. De concept car was gericht op automobilisten die zelden offroad gaan, maar behield wel de legendarische Land Rover capaciteiten. Dit werd gecombineerd met een interieur dat door de pers werd geprezen als ‘futuristisch’.

2011 – Productiemodel Range Rover Evoque

De Range Rover Evoque, door verschillende media uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’, maakte direct een onuitwisbare indruk tijdens zijn introductie op de Autosalon van Parijs 2010. Veel kenmerken van de LRX concept car waren terug te vinden in deze luxueuze cross-coupé, inclusief de frisse nieuwe interpretatie van klassieke Range Rover ontwerpelementen.

2012 – Vierde generatie Range Rover

De vierde generatie van de Range Rover was de eerste met lichtgewicht volledig aluminium carrosserie. Hij was onmiddellijk herkenbaar, mede dankzij de lange wielbasis en zwevende dak. De auto werd bovendien uitgerust met de nieuwste generatie van Land Rover’s Terrain Response®-systeem. Deze ingebouwde rijtechnologie kiest automatisch de beste instelling voor het terrein.

2013 – Range Rover Hybrid

Het eerste hybride model in de Range Rover familie bood niet alleen een lager brandstofverbruik en lagere emissies, maar deed dat bovendien zonder concessies te doen aan zijn capaciteiten. Om dat te bewijzen maakte de Hybrid een 16.000 km lange reis van Solihull naar Mumbai, met daarin de ultieme offroad-rijtest van het Himalayagebergte.

2013 – Tweede generatie Range Rover Sport

Enkele straten in New York werden tijdelijk afgesloten voor de onthulling van de tweede Range Rover Sport met achter het stuur James Bond-acteur Daniel Craig. Verder bood de auto een efficiëntere versie van 3.0 liter V6-motor.

2015 – Introductie Range Rover Sport SVR

De Range Rover Sport SVR is ontwikkeld als high performance SUV met maximale prestaties. Het was de eerste Range Rover die werd ontwikkeld en geproduceerd door het Special Vehicle Operations Team. Deze snelste Land Rover ooit biedt een onvergetelijk rijbeleving. Het prestatievermogen van de auto is terug te zien in ontwerpelementen als de vier rechthoekige uitlaateindstukken en de unieke achterspoiler.

2015 – Range Rover SVAutobiography

De Range Rover SVAutobiography, het summum van raffinement en luxe, gaf een nieuwe definitie aan de Range Rover beleving. De verregaande aandacht voor detail is zichtbaar in het interieur met zijn afwerking in Brushed aluminium en Executive Class Seating achterin. Voor het exterieur is een uniek programma lakkleuren beschikbaar, die klanten de ultieme beleving van luxe geeft waar Range Rover om bekendstaat. De SVAutobiography Dynamic werd kort daarna geïntroduceerd. Met zijn onmiskenbare design en krachtige V8-motor straalt deze uitvoering kracht en wendbaarheid uit.

2015 – Range Rover Evoque Convertible

De allereerste Range Rover convertible, de Evoque Convertible, combineert Land Rover’s befaamde capaciteiten met markante kenmerken als een dak met Z-vouwsysteem, en heeft nog steeds het sterke visuele karakter van een Land Rover. Het resultaat is ’s werelds eerste en meest capabele compacte premium convertible SUV met vierwielaandrijving.
Van de top secret Velar concept car tot de eerste Range Rover Evoque Convertible, toont de evolutie van Range Rover een duidelijke lijn. De luxueuze SUV blijft de toon zetten op het gebied van autodesign, capaciteiten en prestaties, zonder concessies te doen.

2017 – New Range Rover Velar

Het verhaal gaat verder. De New Range Rover Velar wordt onthuld op 1 maart.

Terug naar overzicht

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de instellingen ten alle tijden aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen