Terug
Geplaatst op: 31-08-2018

Waarom Opel helemaal ‘WLTP-ready’ is
Opel houdt al sinds 2016 rekening met deze nieuwe testprocedure bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daardoor voldoen nu alle modellen aan de nieuwe eisen. Opel is dus volledig ‘WLTP-ready’, waardoor de aflevering van nieuwe Opels geen enkele vertraging ondervindt. Dat geldt voor zowel benzine- als diesel-, LPG- en CNG-modellen en de elektrische Ampera-e, in alle uitvoeringen.

“Al geruime tijd hanteren wij de WLTP als uitgangspunt voor ons modelportfolio, juist om verstoring in de levering aan consumenten te voorkomen. De invoering van WLTP per 1 september heeft voor ons merk dan ook geen enkel effect: de auto’s veranderen niet, zijn gewoon te bestellen en klaar voor aflevering. Dat geldt voor 100% van ons productaanbod. Daarmee zijn we op dit moment een van de weinige merken in de auto-industrie”, stelt Xavier Duchemin, Opel Managing Director Sales, Aftersales and Marketing.

Opel begon al in juni 2016 met het publiceren van WLTP-brandstofverbruikscijfers bij de nieuwe generatie Astra en vernieuwde Mokka X en Zafira. Die modellen werden destijds al getest volgens het nieuwe protocol. Opel ging nog een stap verder met de tweede generatie Insignia met een typegoedkeuring voor de Insignia 2.0 Bi-Turbo dieselmotor volgens WLTP media 2017, een jaar voordat de nieuwe regels van kracht zouden worden. Om daaraan te voldoen, zijn alle personenauto’s van Opel voorzien van de modernste technologie, zoals Selectieve katalytische reductie (SCR) voor diesels en Gasoline Particulate Filters (GPF) voor benzineversies met directe brandstofinjectie.

Wat is de WLTP eigenlijk?
Alle nieuwe auto’s, geregistreerd per zaterdag 1 september 2018, moeten gecertificeerd zijn volgens de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze emissie-methode beoordeelt voertuigen op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2-uitstoot en brandstofverbruik. De WLTP-wetgeving stelt grenzen aan de maximale uitstoot. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger de BPM. Net als de New European Driving Cycle (NEDC) is de WLTP een laboratoriumtest. De NEDC gaat echter uit van een theoretische rijcyclus. Bij de WLTP wordt gebruik gemaakt van meer realistische rijprofielen die bepaald zijn op basis van wereldwijde statische onderzoeken. De WLTP omvat vier testonderdelen met verschillende snelheden: langzaam, medium, snel en extra snel. Elk onderdeel bestaat uit diverse rijfases, stops, optrekken en remmen. En elke motor-/transmissiecombinatie van een model ondergaat de test, zowel de economische instapversie als de topuitvoering met meeste luxe uitrusting. NEDC geldt bovendien alleen in Europa, terwijl de WLTP-cyclus wereldwijd vergelijkbare verbruikscijfers oplevert.

Terug naar overzicht

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen