Terug
Geplaatst op: 21-11-2019

Dankzij hun onderscheidende technische kenmerken creëren de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio een haast symbiotische wisselwerking tussen mens en machine. De directe besturing, handelbaarheid die onbetwist tot de beste in hun klasse behoort, perfecte gewichtsverdeling en ongefilterde, opwindende respons in elke rijsituatie dragen stuk voor stuk bij aan het opwekken van gevoelens van pure sensatie bij de bestuurder. Om ten volle van deze overweldigende rijervaring te kunnen genieten, moet de interactie tussen auto en bestuurder perfect zijn. Bij de nieuwe Giulia en Stelvio is de Human Machine Interface daarom naar een nog hoger niveau gebracht, onovertroffen in zijn eenvoud, gebruiksvriendelijkheid en intuïtiviteit.

Zo zijn beide modellen standaard uitgerust met een nieuw 7-inch infodisplay in het hart van het instrumentenpaneel, direct in het blikveld van de bestuurder. De indeling van het scherm is aangepast om meer informatie, zoals de instellingen en meldingen voor autonoom rijden, te kunnen weergeven zonder dat dit ten koste gaat van de overzichtelijkheid.

Ook het 8,8-inch infotainmentscherm in het midden van het dashboard heeft een ingrijpende upgrade ondergaan. Afgezien van het feit dat het nu een touchscreen is, heeft het een volledig nieuwe grafische vormgeving gekregen. De bediening ervan is gebaseerd op widgets, pictogrammen voor veelgebruikte eenvoudige functies die de gebruiker naar eigen voorkeur via 'drag-and-drop' op het scherm kan rangschikken. Zo kan elke gebruiker zijn eigen startscherm creëren waarop de geselecteerde voertuigfuncties worden weergeven op een min of meer vergelijkbare wijze als apps op een smartphone. Door van links naar rechts te vegen kunnen de toegangsschermen voor het Alfa DNA-systeem, de radio, de mediaspeler, een gekoppelde smartphone, de navigatiefunctie, de klimaatregeling, Alfa Connect Services en de verschillende rijassistentiesystemen worden weergegeven. Ook deze zijn aanpasbaar en het gebruik van de weergegeven functies is behalve via het touchscreen zelf, ook met de multifunctionele draaiknop op de tunnelconsole mogelijk.

191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 09
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 06
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 26
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 02
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 05
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 23
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 22
191120 Alfa Romeo Giulia Stelvio MY2020 28

Alfa Connect Services

De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio zijn uitgerust met de Alfa Connect Box die toegang biedt tot de online diensten van Alfa Connect Services voor het beheer en gebruik van de auto via een gekoppelde telefoon, smartwatch of pc. Deze diensten worden aangeboden in diverse standaard- of optionele pakketten. Zo biedt My Assistant de diensten SOS Call en Roadside Assistance die het mogelijk maken om in noodgevallen of bij een technisch probleem snel hulp in te roepen met behulp van de speciale SOS- en Assist-knoppen bij de plafondverlichting. De gebruiker kan de alarmcentrale ook bellen via het infotainmentsysteem of de My Alfa Connect-app op zijn mobiele telefoon, terwijl bij een zware botsing automatisch een noodoproep wordt uitgestuurd waarbij de locatie van de auto wordt doorgegeven. Andere My Assistant-diensten zijn Customer Care om direct een medewerker van de klantenservice te spreken en Vehicle Health Report, dat de gebruiker maandelijks via e-mail een rapport over de technische staat de auto stuurt. My Remote biedt de gebruiker controle over zijn Alfa Romeo op afstand. Zo kan hij met behulp van zijn smartphone of smartwatch de portieren ontgrendelen en vergrendelen, een lichtsignaal met het grootlicht geven en zijn auto terugzoeken. Daarnaast kan hij meldingen ontvangen als zijn auto een ingestelde snelheidslimiet overschrijdt of een vooraf op de kaart afgebakend gebied verlaat. Met My Car kan de gebruiker op zijn smartphone, tablet of pc eenvoudig de technische staat van zijn auto checken en bewaken, terwijl My Navigation allerlei handige aanvullende navigatiefuncties biedt, zoals het zoeken naar POI's (nuttige locaties) en de weergave van realtime verkeersinformatie, actuele weerberichten en tijdige waarschuwingen voor snelheidscontroles. Daarnaast biedt dit pakket Send & Go, dat het mogelijk maakt op een bestemming direct vanaf een smartphone of pc naar het navigatiesysteem van de auto te versturen.

Tot het aanbod van Alfa Connect Services behoren verder My Wi-Fi voor het aanmaken van een mobiele hotspot in de auto waaraan tot acht verschillende apparaten kunnen worden gekoppeld, My Theft Assistance, dat de eigenaar waarschuwt bij een vermoedelijke poging tot diefstal van zijn auto, en My Fleet Manager, dat fleetmanagers een handige tool voor het beheer van hun wagenpark biedt. Deze connectiviteitsdiensten zullen in de loop van 2020 verder worden uitgebreid.

 

Kwaliteit van de nieuwe interieurs

De Italiaanse stijl van Alfa Romeo is van een bedrieglijke eenvoud die het complexe productieproces maskeert dat voortvloeit uit zijn design. Het bereiken van een ergonomisch verantwoorde en aantrekkelijk ogende combinatie van lijnen, volumes en ruimtes rondom de bestuurder vanaf een blanco vel papier is een ingewikkelde taak die grote nauwkeurigheid vraagt. Het perfectioneren van een interieur dat op maat is gemaakt voor de inzittenden vormt een nog grotere uitdaging. Opperste zorgvuldigheid, research en een eigentijdse visie hebben geleid tot een kwaliteitsverbetering via gerichte, substantiële veranderingen, zoals een nieuwe middenconsole die geheel werd gerestyled om plaats te maken voor grotere, beter toegankelijke opbergcompartimenten, evenals de nieuwe draadloze opladerfunctie. De eveneens nieuwe versnellingspookknop is met leer bekleed en voorzien van verlichte details, zodat hij er stijlvol uitziet en plezierig aanvoelt. Onder aan de keuzehendel bevindt zich een badge in de kleuren van de Italiaanse vlag. En, last but not least, de draaiknop voor de bediening van het infotainmentsysteem geeft bij elke aanraking een prettig gevoel van precisie en soliditeit. Het stuurwiel verdient een hoofdstuk op zich: in iedere modelvariant onderscheidt het zich door unieke materialen en bijzonderheden, zoals glad of geperforeerd leer en glanzende of verchroomde details. Bovendien is het stuurwiel gerestyled om de bedieningstoetsen voor de autonome rijfuncties te kunnen onderbrengen. Ten slotte zijn alle varianten van beide modellen standaard uitgerust met een 7-inch TFT-scherm in het instrumentenpaneel en een 8,8-inch touchscreen met nieuwe grafische lay-out in het midden van het dashboard.

 

Niveau 2 autonoom rijden

Op de nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio debuteert een volledige ADAS-set (Advanced Driver Assistance Systems) waarmee de auto’s een vorm van autonoom rijden kunnen bereiken, gebaseerd op een perfecte balans tussen rijplezier en assistentiesystemen. Het resultaat komt overeen met niveau 2, wat inhoudt dat de bestuurder in specifieke omstandigheden de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing aan de auto kan overlaten. Dit gebeurt via elektronische systemen die de bestuurder ondersteunen om meer rijcomfort te bieden tijdens lange ritten, maar waarbij de bestuurder wel voortdurend waakzaam moet blijven en steeds zijn handen aan het stuur moet houden. De belangrijkste activeerbare technologieën die aanwezig zijn op de MY2020-modellen zijn:

  • Rijbaanbewaking: detecteert wanneer het voertuig zonder inschakeling van de richtingaanwijzer de rijstrook dreigt te verlaten en waarschuwt de bestuurder zowel visueel als met lichte druk in het stuurwiel. Dit laatste is bedoeld om de bestuurder actief aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
  • Actieve dodehoek-bewaking: detecteert naderende voertuigen in de achterste dode hoeken en voert indien nodig een stuurcorrectie uit om een botsing te voorkomen.
  • Intelligente snelheidsregeling: regelt automatisch de snelheid van het voertuig om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. In samenwerking met het verkeersbordherkenningssysteem kan de ingestelde snelheid ook automatisch worden aangepast aan heersende snelheidsbeperkingen, om meer ontspannen te rijden zonder risico op snelheidsovertredingen. Het systeem maakt daarbij gebruik van een ingebouwde camera. Deze herkent verkeersborden, projecteert ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de actuele snelheidslimiet. Vervolgens wordt de bestuurder geadviseerd de snelheid aan te passen aan de limiet die door het systeem wordt afgelezen: als de bestuurder akkoord gaat, wordt de cruise control automatisch ingesteld op de nieuwe snelheidsbeperking.
  • File-assistent en snelwegassistent: als aanvulling op de rijbaanbewakings- en actieve cruise control-functies monitoren deze systemen ook of de auto in het midden van de rijstrookbaan blijft tijdens filevorming (file-assistent) of bij snelweggebruik (snelwegassistent), terwijl ze tevens de snelheid regelen op basis van de actuele snelheidslimieten.
  • Bewaking van alertheid bestuurder: detecteert verschijnselen die erop duiden dat de bestuurder zijn aandacht lijkt te verliezen en waarschuwt hem/haar indien nodig.

 

Nieuwe range-opbouw

Het state-of-the-art aanbod vraagt om een nieuwe range-opbouw om alle voor Alfa Romeo-modellen kenmerkende emoties tot uitdrukking te kunnen brengen. De nieuwe, rationele indeling is gebaseerd op duidelijke identiteiten met historische modelnamen. Dit maakt het klanten zeer gemakkelijk om hun weg te vinden in de Giulia- en Stelvio-wereld en het model te kiezen dat het beste aansluit bij hun persoonlijke wensen en behoeften. Direct boven de basismodellen vinden we in het leveringsprogramma de Super, die de basis vormt voor de Business-versies, bedoeld voor leaserijders. Het programma ontwikkelt zich verder in de richting van nog meer Italiaanse elegantie en exclusiviteit met de Ti-versie, die trots de historische initialen draagt van ‘Turismo Internazionale’, een naam die van oudsher wordt toegekend aan de rijkst uitgeruste modellen. Het programma wordt gecompleteerd met de op sportiviteit gerichte versies Sprint en Veloce. De nieuwe Quadrifoglio-versies zullen in de loop van volgend jaar beschikbaar komen.

 

Marelli en het nieuwe infotainmentsysteem

Op zijn interactieve stand geeft Marelli een indrukwekkende demonstratie van het nieuwe multifunctionele 8,8-inch 3D-touchscreen voor Alfa Romeo. Dit infotainmentsysteem van de nieuwste generatie beschikt over een hele reeks geavanceerde eigenschappen, waaronder een Human Machine Interface (HMI) van de volgende generatie met een in het dashboardontwerp geïntegreerd 8,8-inch touchscreen met hoge resolutie dat op gemakkelijke en intuïtieve wijze is te bedienen via het scherm zelf, of met de Rotary Pad, de multifunctionele draaiknop op de tunnelconsole. Het display biedt widgets op twee niveaus: het eerste met de widgets om de interface zelf aan te passen en het tweede met de widgets die met slechts één aanraking direct toegang bieden tot uiteenlopende bedieningsfuncties. Dankzij de Optical Bonding-technologie profiteert de gebruiker bovendien van een uitstekende beeldweergave en afleesbaarheid van het display. En dankzij een nieuw geavanceerd spraakherkenningssysteem, dat ook het gebruik van Free Text Search voor navigatie mogelijk maakt, biedt het nieuwe infotainmentsysteem volledige connectiviteit met alle mobiele apparaten (gewone mobiele telefoons, smartphones en tablets met Apple iOS- of Android-besturingssysteem), ook via Apple CarPlay, Android Auto™ en BAIDU Carlife™ Touch (alleen in sommige Aziatische landen zoals China). Andere nieuwe functies van het opgewaardeerde infotainmentsysteem zijn de bediening van het klimaatregelingssysteem vanaf het touchscreen en de weergave van rijprestatiestatistieken en informatie over het Alfa DNA-rijmodussysteem en de technische prestaties van de auto.

 

Meer veiligheid en comfort dankzij Bosch

In aanvulling op reeds aanwezige systemen als de automatische noodremfunctie, adaptieve cruise control en rijbaanbewaking, heeft Bosch voor de Alfa Romeo Giulia en Stelvio van modeljaar 2020 een aantal nieuwe ADAS-functies ontwikkeld: file-assistent, snelwegassistent, intelligente snelheidsregeling, actieve dodehoek-bewaking en verkeersbordherkenning. De functies file-assistent en snelwegassistent bewaken de positie van de auto in lengte- en zijdelingse richting en voeren zo nodig correcties uit door middel van accelereren, remmen en ingrijpen in de besturing. Dit resulteert in gedeeltelijk autonoom rijden op SAE-niveau 2, zowel op rechte stukken weg als in bochten, ter verhoging van de veiligheid en het rijcomfort. Deze componenten en software voor deze nieuwe systemen, die gebruikmaken van de gecombineerde werking van een middellange afstandsradar aan de voorkant, een videocamera en de elektrische stuurbekrachtiging, worden voor beide modellen geleverd door Bosch.

 

Terug naar overzicht

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de instellingen te allen tijde aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen