Terug
Volkswagen R32

  • Omschrijving
  • Specificaties

Volkswagen Golf V R32

Jarenlang was de Golf GTI de meest begeerlijke compacte Volkswagen. Maar dit icoon raakt steeds meer ondergesneeuwd door andere rapperiken uit eigen huis, zoals de vierwielaangedreven R32!

De GTI heeft allang niet meer het alleenrecht op de titel 'bovengemiddeld rappe Golf'. Wolfsburg verbreedde het gamma van rappe Golfjes, en onttroonde daarmee
de GTI. De climax was de R32, een ware bom op basis van de Golf IV die in 2002 het levenslicht zag en die het Golf-gamma naar boven afrondde.


Kanonslopen
Die R32 is met z'n 4Motion vierwielaandrijving onbetwist het hoogtepunt uit het Golf-programma. Ook de koets ziet er veelbelovend uit. Volkswagen heeft 'm naar Golf-maatstaven behoorlijk uitgedost. De aluminium-look grille met horizontale lamellen vind je niet op een huis-, tuin- en keuken-Golf. Qua design sluiten de 18-inch lichtmetalen spaakwielen prachtig aan bij de vormgeving van de grille. Tamelijk forse dorpelverbreders brengen de R32 optisch een stuk dichter bij het asfalt. Maar hij is ook daadwerkelijk verlaagd; hij staat vijf millimeter lager boven het wegdek dan de GTI. De dikke achterbumper heeft een soort diffusor. In het midden steken twee uitlaten als kanonslopen uit de bumper.
In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die je doen beseffen dat je in de 'über-Golf' bent gestapt. Geprofileerde, met leer beklede sportstoelen houden je voortreffelijk op je plaats. Hier en daar treffen we gepolijste aluminium strips aan in het R32-binnenste. Het ziet er allemaal geweldig uit. Het stuurwiel stamt uit de GTI en heeft ook de afgeplatte onderzijde. In de verticale spaak staat 'R32' te lezen.

Rillingen
Onder de kap huist de motor die ook in de vorige R32 dienstdeed. Het is een indirect ingespoten 3,2-liter V6 met een vermogen van 250 pk. Volkswagen heeft een knap staaltje werk verricht door een V6 in een Golf te lepelen, mogelijk gemaakt doordat het merk een blokhoek van slechts 15 graden toepast. Normaal gesproken staan de cilinderrijen van zo'n motor onder een hoek van 60 of 90 graden.
Het geluid van de krachtbron is een traktatie voor de oren. Via de uitlaat worden zowel de inzittenden als passanten onthaald op een zorgvuldig gecomponeerde zescilinderroffel, die zonder veel fantasie zou kunnen stammen van een model uit Zuffenhausen. En hoe meer het volume toeneemt tijdens het accelereren, hoe heftiger de rillingen je over de rug lopen. Ze doen je steeds maar weer het gaspedaal van de R32 vloeren. De gangwissels van de DSG-bak verlopen naadloos, zodat de auto in één vloeiende lijn in nog geen zes seconden naar de 'honderd' accelereert. En daarmee laat deze Golf zien waar hij écht goed in is: keihard rechtdoor denderen.
250 km/h is haalbaar. Maar ook zijn stopkracht is indrukwekkend. De forse remschijven zijn uitstekend berekend op hun taak en stoppen de R32 vanaf 100 km/h in 34 meter. Met de vierwielaan-drijving lijk je op bochtige binnenwegen eindeloos grip te hebben, maar deze R32 rondt bochten minder snel dan broer GTI. Hij voelt zwaarder aan en is dat ook; bijna honderd kg. Van onderstuurneigingen heeft de R32 minder te lijden. Dankzij de integrale aandrijving is 'ie veel mooier in balans, en als de boel begint te schuiven, dan gaat dat over vier wielen. Je kunt zelfs enige mate van overstuur opwekken, maar de achterzijde volgt over het algemeen trouwhartig de voorkant.

Volkswagen Golf V R32

  • Aantal cilinders: 6, in V-vorm
  • Cilinderinhoud: 3.189 cc
  • Vermogen: 184 kW (250 pk)
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakeld
  • Carrosserie: hatchback
  • Bouwjaar: 2007
  • Chassisnummer: WVWPM11K67W183453
  • Productieaantal: onbekend
  • Tellerstand: 61.376 km
  • Kleur: Black Magic Perleffekt
  • Ledig gewicht: 1.445 kg
 
   
Omschrijving

Volkswagen Golf V R32

Jarenlang was de Golf GTI de meest begeerlijke compacte Volkswagen. Maar dit icoon raakt steeds meer ondergesneeuwd door andere rapperiken uit eigen huis, zoals de vierwielaangedreven R32!

De GTI heeft allang niet meer het alleenrecht op de titel 'bovengemiddeld rappe Golf'. Wolfsburg verbreedde het gamma van rappe Golfjes, en onttroonde daarmee
de GTI. De climax was de R32, een ware bom op basis van de Golf IV die in 2002 het levenslicht zag en die het Golf-gamma naar boven afrondde.


Kanonslopen
Die R32 is met z'n 4Motion vierwielaandrijving onbetwist het hoogtepunt uit het Golf-programma. Ook de koets ziet er veelbelovend uit. Volkswagen heeft 'm naar Golf-maatstaven behoorlijk uitgedost. De aluminium-look grille met horizontale lamellen vind je niet op een huis-, tuin- en keuken-Golf. Qua design sluiten de 18-inch lichtmetalen spaakwielen prachtig aan bij de vormgeving van de grille. Tamelijk forse dorpelverbreders brengen de R32 optisch een stuk dichter bij het asfalt. Maar hij is ook daadwerkelijk verlaagd; hij staat vijf millimeter lager boven het wegdek dan de GTI. De dikke achterbumper heeft een soort diffusor. In het midden steken twee uitlaten als kanonslopen uit de bumper.
In het interieur zijn het vooral de sportstoelen die je doen beseffen dat je in de 'über-Golf' bent gestapt. Geprofileerde, met leer beklede sportstoelen houden je voortreffelijk op je plaats. Hier en daar treffen we gepolijste aluminium strips aan in het R32-binnenste. Het ziet er allemaal geweldig uit. Het stuurwiel stamt uit de GTI en heeft ook de afgeplatte onderzijde. In de verticale spaak staat 'R32' te lezen.

Rillingen
Onder de kap huist de motor die ook in de vorige R32 dienstdeed. Het is een indirect ingespoten 3,2-liter V6 met een vermogen van 250 pk. Volkswagen heeft een knap staaltje werk verricht door een V6 in een Golf te lepelen, mogelijk gemaakt doordat het merk een blokhoek van slechts 15 graden toepast. Normaal gesproken staan de cilinderrijen van zo'n motor onder een hoek van 60 of 90 graden.
Het geluid van de krachtbron is een traktatie voor de oren. Via de uitlaat worden zowel de inzittenden als passanten onthaald op een zorgvuldig gecomponeerde zescilinderroffel, die zonder veel fantasie zou kunnen stammen van een model uit Zuffenhausen. En hoe meer het volume toeneemt tijdens het accelereren, hoe heftiger de rillingen je over de rug lopen. Ze doen je steeds maar weer het gaspedaal van de R32 vloeren. De gangwissels van de DSG-bak verlopen naadloos, zodat de auto in één vloeiende lijn in nog geen zes seconden naar de 'honderd' accelereert. En daarmee laat deze Golf zien waar hij écht goed in is: keihard rechtdoor denderen.
250 km/h is haalbaar. Maar ook zijn stopkracht is indrukwekkend. De forse remschijven zijn uitstekend berekend op hun taak en stoppen de R32 vanaf 100 km/h in 34 meter. Met de vierwielaan-drijving lijk je op bochtige binnenwegen eindeloos grip te hebben, maar deze R32 rondt bochten minder snel dan broer GTI. Hij voelt zwaarder aan en is dat ook; bijna honderd kg. Van onderstuurneigingen heeft de R32 minder te lijden. Dankzij de integrale aandrijving is 'ie veel mooier in balans, en als de boel begint te schuiven, dan gaat dat over vier wielen. Je kunt zelfs enige mate van overstuur opwekken, maar de achterzijde volgt over het algemeen trouwhartig de voorkant.

Specificaties

Volkswagen Golf V R32

  • Aantal cilinders: 6, in V-vorm
  • Cilinderinhoud: 3.189 cc
  • Vermogen: 184 kW (250 pk)
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakeld
  • Carrosserie: hatchback
  • Bouwjaar: 2007
  • Chassisnummer: WVWPM11K67W183453
  • Productieaantal: onbekend
  • Tellerstand: 61.376 km
  • Kleur: Black Magic Perleffekt
  • Ledig gewicht: 1.445 kg
 
   
Aanvraag
  • Aanvraag

De highlights van de Volkswagen Golf V R32

Onze vestiging

Van Mossel Classics

Vestiging Waalwijk
Biesbosweg 14
5145 PZ Waalwijk
0416 82 07 00
Ga naar vestiging

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen