Terug

Genève: innovatie alom

Geplaatst op

Bezoekers van de Geneva International Motor Show, de belangrijkste autotentoonstelling van dit jaar (7 t/m 17 maart) kan het niet ontgaan: de elektrische auto is definitief doorgebroken. Nog iets: de merken DS, Ford, Hyundai, Jaguar/Land Rover, Opel en Volvo schitterden door afwezigheid. Zij vonden deelname te duur. Grote kans dat ze spijt krijgen, want geen aandacht scheelt internationaal in de verkoopcijfers. Nieuws was er gelukkig volop, ook echte primeurs.

Alfa

FCA, fabrikant van o.a. Alfa Romeo, Fiat en Jeep, kwam met drie verrassingen. Plug-in hybride-versies van de Jeep Renegade en Jeep Compass zijn niet echt opvallend, vrijwel elk merk kwam met plug-in hybrides. Maar over de Fiat Centoventi (helemaal elektrisch) en de Alfa Romeo Tonale (plug-in), een SUV ‘onder’ de Stelvio, was nog niets bekend. Het ging nog om concepten maar ze toonden dat het concern nog springlevend en creatief is. Overigens werd ook aangekondigd dat volgend jaar in Genève de nieuwe Fiat 500 debuteert. Sneller leverbaar is de eveneens volledig nieuwe Mazda CX-30, een mooi gevormde SUV tussen de CX-3 en de CX-5 in. Hij behoudt een gewone forse verbrandingsmotor. Nog een verrassing was de Audi Q4 e-tron, die de show stal op een stand met louter plug-in en elektrische Audi’s. Een maat kleiner dan de al bekende e-tron, maar helaas niet eerder te koop dan eind 2020. Skoda toonde naast de nieuwe compacte Kamiq en de Scala als wereldprimeur de Vision iV, net als de Audi gebaseerd op het modulaire MEB-platform van Volkswagen, dus ook helemaal elektrisch. Een ander zusje was bij Seat te zien, de El-Born, en Volkswagen toonde een elektrische ID Buggy op hetzelfde platform.

Fiat1Fiat2

Realistischer, want spoedig in de showrooms, zijn de nieuwe Renault Clio (ook als plug-in) en de Peugeot 208 die de Renault in Genève echt overschaduwde. Die nieuwe 208 gaan we veel zien. Eind dit jaar volgt de volledig elektrische ‘e’-versie. Nog een redelijk betaalbaar compact elektrisch model is de Honda e-Prototype. Compact, motor achterin, goed 200 km actieradius, rond de dertig mille, eind dit jaar leverbaar. Tot slot nog een conceptauto, de Imagine by Kia. We laten deze zien omdat hij toont hoe snel dit merk zich ontwikkelt en steeds meer begerenswaardige auto’s maakt. De e-Niro is al mega-succesvol, later dit jaar volgt de hoekige Soul met dezelfde techniek en van deze ‘Imagine’ gaan we veel in volgende Kia’s terugzien. Zo wordt het merk nog meer een serieuze concurrent voor het beste dat Europa bouwt.

Peugeot1Peugeot2

 

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de instellingen ten alle tijden aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen