Terug

Klimaatakkoord gepresenteerd, nieuwe bijtellingsregels

Geplaatst op

Oplaadpunt

Voor de mobiliteit is vooral de uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord over 100% nulemissie nieuwverkopen van auto’s vanaf 2030 belangrijk. In de komende jaren moet er daarom gekeken worden naar het voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar maken van een elektrische auto. Daarbij zal er naar verwachting steeds minder fiscale stimulering per auto nodig zijn.

Omdat elektrische auto’s zorgen voor vermindering van de accijnsinkomsten, moet er bovendien gekeken worden hoe een goed systeem van autobelastingen er op lange termijn uit kan zien. Er worden daarom diverse varianten van ‘betalen naar gebruik’ onderzocht.

Opvallende aspecten in het onderdeel Mobiliteit van het Klimaatakkoord zijn:

  • Vrijstelling van BPM voor nulemissieauto’s tot en met 2024. Vanaf 2025 wordt de BPM op deze auto’s dan een vast bedrag van 360 euro.
  • Vrijstelling van (het rijksgedeelte van) de motorrijtuigenbelasting voor nulemissieauto’s tot en met 2024, gevolgd door 25% van het normale tarief in 2025 en 100% vanaf 2026.
  • Een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van een emissieloze auto waarvan de bedragen nog concreet ingevuld moeten worden.
  • Een bijtelling voor privégebruik van een nulemmissieauto van 8% in 2020, 12% in 2021, 16% in 2022-2024, 17% in 2025 en dan doorstijgend naar het reguliere percentage van 22% in 2026. De bijtellingspercentages worden jaarlijks gemonitord en zonodig aangepast.
  • De huidige aftopping van het verlaagde bijtellingstarief op een catalogusprijs van € 50.000 wordt per 2020 op € 45.000 gesteld en vanaf 2021 op € 40.000.
  • Uitstel van invoering van een aftopping van het bijtellingsvoordeel tot een catalogusprijs van € 50.000 voor waterstof- en zonnecelauto’s tot na 2024.
  • Dekking van de stimuleringsmaatregelen door verhoging van de brandstofaccijns op diesel met 1 cent per 2021 en 1 cent per 2023. Ook zal de korting op de MRB voor bestelauto’s geleidelijk worden verminderd. Het gaat dan om een stijging van 2 euro per maand per bestelauto, vanaf 2021 tot en met 2024.

De komende maanden vindt overleg met de branche en met belangenorganisaties plaats, waarna later dit jaar behandeling van de wetsvoorstellen plaatsvindt in de Tweede en Eerste Kamer. 

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen