Terug

Van Mossel Autolease in Business magazine Driesteden-Noorde Veluwe

Geplaatst op 09/07/2019

Dit verhaal gaat niet over auto’s. Althans niet in de eerste plaats..... Dat lijkt verwonderlijk, want aan het woord komen drie hoofdrolspelers van de Van Mossel Automotive Groep. De kwaliteit van de auto’s die zij aanbieden voor lease en verkoop wordt alom gewaardeerd. Vanuit die basis leggen zij de focus op dienstverlening, service en optimale klantvriendelijkheid.

Marnix van Dijk is commercieel directeur voor Van Mossel Autolease in de regio Noord-Oost met vestigingen in Leeuwarden, Groningen, Zwolle en Hengelo. Hij was als kleine jongen al geïnteresseerd in auto’s en is al twintig jaar actief in de automotive. Hij studeerde bedrijfseconomie en beide passies komen samen. “Mijn vak is dienstverlening. Ik kan meedenken met een ondernemer. Als die bezig is met bijvoorbeeld uitbreidingsplannen, of met vraagstukken rondom zijn balans, dan kan ik één op één met hem sparren.”

Persoonlijke interesse
Robbin Witteveen voltooide een opleiding van het Hoger Laboratorium Onderwijs. “Na mijn diensttijd rolde ik in de wereld van de auto’s. Sales bleek uitstekend bij me te passen, vooral omdat ik geniet van contacten met mensen. De ‘tweede sales’ vind ik het meest interessant. Als een klant eenmaal een deal met ons heeft gesloten, wil ik ervoor zorgen dat hij bij ons betrokken blijft. Ik ga voor langdurige relaties. Ik ben nieuwsgierig naar de persoonlijke interesses en de drijfveren van mijn klanten. In mijn optiek ontstaat gunning op basis van wat iemand persoonlijk beweegt.” Robbin adviseert de zakelijke klanten met een wagenpark van meer dan vijftig auto’s in de regio Midden- Nederland (Amersfoort-Harderwijk).

De automobilist staat centraal
“Als klein jongetje was ik al gefascineerd door mooie auto’s,” vertelt Bas Huijzer. “Tijdens vakanties maakten mijn ouders mij op de achterbank wakker als we een mooie auto passeerden. In de loop der jaren realiseerde ik me dat de automobilist veel belangrijker is dan de auto zelf. Ik ben commercieel/ operationeel directeur voor Van Mossel Kia en algemeen directeur voor Van Mossel Hyundai. Ik vertegenwoordig waar ik affiniteit mee heb. De combinatie met dienstverlening en de oprechte interesse voor de klant vind ik het belangrijkste. Onze businesscase is heel duidelijk: klanttevredenheid is de basis voor ons succes. Even zo zwaar telt voor ons de tevredenheid van onze medewerkers.”

Kernwaarden
De kernwaarden van Van Mossel Kia zijn persoonlijk, verbindend en ondernemend. “Met ‘persoonlijk’ onderscheiden we ons als leasebedrijf,” benadrukt Marnix van Dijk. “We beschikken over ruim 75.000 leasewagens. En we kiezen er bewust niet voor om vanuit één centraal punt in het land alle klanten te bedienen, zoals andere leasemaatschappijen dat graag doen. Bewust hebben we gekozen voor acht vestigingen in het land om onze klanten het beste te kunnen helpen. Het gaat ons erom dat we in de contacten met de klanten geen verschillende schakels nodig hebben. Dat betekent eén op één contacten tussen de klant en de accountmanager. En korte lijnen tussen de accountmanager en zijn backoffice.”

Robbin Witteveen: “Daarbij is het van belang om te benoemen dat we ook regionaal personeel aantrekken. Er bestaan nu eenmaal cultuurverschillen tussen bijvoorbeeld een Fries en een Brabander. Regionale medewerkers kennen bovendien de netwerken in het gebied.”Marnix van Dijk: “Een regionale accountmanager komt op het schoolplein van zijn kinderen andere ouders tegen, hij neemt deel aan activiteiten van sportclubs en andere verenigingen. Hoe beter je de klanten in je gebied kent, des te beter slaag je erin om de wensen van de klant specifiek in te vullen. Het is veel lastiger om dat vanuit een centrale locatie te doen. We trappen dus niet in de valkuil van de behoefte aan standaardisatie van een groot kantoor. Die botst meestal met het belang van een persoonlijke aanpak. Een klant die mij vertelt dat hij spontaan op vakantie wil en daarom winterbanden nodig heeft, kan ik meteen helpen. Met een gecentraliseerde organisatie gaat dat niet lukken.”

Verbindend
De tweede kernwaarde is ‘verbindend’. Wat betekent die waarde in de praktijk? “Daarmee omschrijf je mijn functie,” antwoordt Robbin Witteveen. “Ik sta tussen de dealers van alle merken die wij in huis hebben, de klanten en de automobilisten.Het begrip verbinding speelt ook heel sterk binnen onze organisatie, die bestaat uit ongeveer 3000 werknemers in het hele land. Wij zijn van elkaar op de hoogte waar me mee bezig zijn en hoe we dat doen. Een klant met een wens hoeft nooit twee keer hetzelfde verhaal te vertellen. Onze klanten waarderen onze verbindende aanpak. Dat levert positieve relaties op, die dieper gaan dan alleen het regelen van een leasecontract en het leveren van auto’s.”

Ondernemend
“Ik ben sinds 2015 werkzaam binnen deze organisatie,” vertelt Bas Huijzer. “In eerste instantie was ik commercieel verantwoordelijk voor Peugeot en vanaf oktober 2015 om het Kia-cluster gestalte te geven. Dat is uitgegroeid tot een landelijk leidende positie. Wij krijgen van de Van Mossel Automotive Groep alle vrijheid om eigen keuzes te maken en onze zaken te organiseren. Die vrijheid moet je natuurlijk wel aankunnen. Ik vind dat elke medewerker zich zelfstandig ondernemer moet voelen binnen Van Mossel.” Robbin Witteveen: “Van Mossel slaagt erin om mensen in dienst te nemen met de mentaliteit van ondernemers. Zij weten dat geld niet aan een boom groeit, maar dat je er hard voor moet werken om geld te verdienen. Daar hoort de verantwoordelijkheid bij om zelf beslissingen te nemen, waardoor ze ook als mens kunnen groeien. Van Mossel geeft hen daar begeleiding bij voor het groeiproces. Daardoor krijg je in de organisatie sterkere werknemers. Zij komen met ideeën en dat is inherent aan vrijheid en verantwoordelijkheid.”

Premium service
“Bij goed ondernemerschap hoort dat je terdege rekening houdt met de ontwikkelingen in de markt,” vertelt Marnix van Dijk als introductie over de ‘Premium service’. “Als totaalbedrijf beschikken wij over een groot aantal werkplaatsen. We zien de automarkt veranderen. Onder andere door de opkomst van de elektrische auto. Dit jaar is ongeveer al tien procent van alle verkochte auto’s elektrisch. Dat heeft consequenties voor de werkplaatsen, omdat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben dan brandstofauto’s. Daarom spelen we in op de toekomst, zowel om voldoende werk te houden voor onze werkplaatsen, als vanuit de toenemende behoefte van de klant om ontzorgd te worden. Dat levert onze ‘premium service’ op. Die service werkt als volgt. De berijder geeft aan via de ‘Van Mossel Autolease app’ dat hij graag onderhoud wil. Dan wordt hij geholpen door het klantencontactcentrum met een afspraak bij een van de werkplaatsen. Meestal binnen een straal van twintig kilometer; vanwege onze landelijke dekking kunnen we dat bijna overal in het land garanderen. De auto wordt dan opgehaald, wij zorgen voor een wisselauto. De auto krijgt de service bij de dichtstbijzijnde werkplaats. Het is ook geen probleem als een Audi of een Ford bij een Kia-werkplaats binnenkomt. Wij zorgen ervoor dat de juiste onderdelen aanwezig zijn en indien nodig wordt er kennis uitgewisseld tussen de diverse werkplaatsen.

Na de servicebeurt en een wasbeurt wordt de auto weer teruggebracht en de wisselauto weer opgehaald. De berijder kan natuurlijk ook de afspraak maken om de auto zelf naar de dichtstbijzijnde werkplaats te brengen. Ook dan zorgen we voor gratis vervangend vervoer tijdens het onderhoud. De premium service geldt voor iedereen die bij ons een leasecontract heeft afgesloten. Voor ons is iedere klant een VIP.”

BAS HUIJZER

‘De mobiliteitsbehoefte van een organisatie kan ook bestaan uit een aanvulling in de vorm van elektrische fietsen’

Mobiliteitsbeleid
“Mobiliteit gaat allang niet meer alleen over auto’s,” onderstreept Bas Huijzer. “De mobiliteitsbehoefte van een organisatie kan ook bestaan uit een aanvulling in de vorm van elektrische fietsen. Je kunt daarom bij ons elektrische fietsen leasen, van het merk Stella waarmee we een samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten. We komen zelfs met de speciale Stella-bus langs om de fietsen af te leveren. Die bus rijdt ook voor als er onderhoud nodig is. De fietser die onderweg pech krijgt, wordt na een telefonische melding binnen twintig minuten weer op weg geholpen.”

Robbin Witteveen vult aan: “Bedrijven kijken tegenwoordig ook naar het aantal uren dat een gedeelte van het wagenpark stil staat. Heel veel leaseauto’s staan een aanzienlijk deel van de dag stil op de parkeerplaats. Als we met ondernemers aan tafel zitten, praten we over de uiteenlopende mogelijkheden om hun mobiliteitsbeleid te verbeteren. Een werknemer die niet zo ver van het bedrijf woont, kan meer gebaat zijn bij een elektrische fiets. Bij slecht weer kunnen ze gebruik maken van een mobiliteitspas, waarmee ze met het openbaar vervoer kunnen reizen. En als ze een klant gaan bezoeken, kunnen ze gebruik maken van een poolauto. Hierdoor vermindert ook meteen de parkeerdruk bij een bedrijf en slim mobiliteitsbeleid verkleint de ecologische voetafdruk van een organisatie. Onze klanten vragen ook naar oplossingen met leasemotoren of leasescooters. Daar kunnen we eveneens behulpzaam bij zijn.”

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring. Je kunt de instellingen ten alle tijden aanpassen via de link onderaan de pagina.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen