Terug
Geplaatst op: 23-04-2018

 

Audi e-tron binnen een half uur 100% opgeladen

De productieversie van het Audi e-tron prototype wordt de eerste auto op de markt die geschikt is voor laadstations met een capaciteit van 150 kW. Daarmee zijn de lithium-ion accu’s van de elektrisch aangedreven SUV in slechts 30 minuten volledig te laden. Dan bedraagt de actieradius volgens de nieuwe, realistische WLTP-cyclus meer dan 400 km.

Het Audi e-tron prototype wordt in Berlijn getest in een kooi van Faraday. Hier worden normaal bliksem-voltages tot 3 miljoen Volt onderzocht. Deze bliksemstralen worden nu losgelaten op de Audi e-tron en dat levert een fascinerend schouwspel op. De test symboliseert een langgekoesterde wens: het ‘opvangen’ van bliksemstralen om de energie ervan te kunnen gebruiken. Ook nu is dat nog niet mogelijk, maar Audi zet wel een nieuwe stap richting bliksemsnel laden: de Audi e-tron is de eerste auto op de markt die geschikt is voor laadpunten met een capaciteit tot 150 kW.

e tron opladen

Als de Audi e-tron wordt opgeladen bij een ‘high-power’ laadpunt dat gebruikmaakt van het Combined Charging System (CCS, de Europese standaard), is hij binnen een half uur weer 100% klaar voor de volgende etappe. Dit komt door een vooruitstrevend warmtemanagementsysteem voor de lithium-ion batterij, die zich in de wagenvloer bevindt. De capaciteit van 95 kWh is voldoende voor een actieradius van ruim 400 km volgens de realistische WLTP-cyclus. Deze wereldwijd gehanteerde testmethode vervangt de tot dusver gebruikte NEDC-cyclus voor het vaststellen van het energieverbruik en de emissies van een auto. Ten opzichte van de NEDC-methode geeft de WLTP-cyclus - die sinds 1 september 2017 de maatstaf is - een meer realistisch praktijkverbruik aan.

Naar verwachting zijn er eind dit jaar al zo’n 200 High Power Charging laadstations (HPC) met elk zes laadpunten beschikbaar in Europa. Per 2020 zijn dat er volgens planning zo’n 400. Deze laadstations bevinden zich langs belangrijke snelwegen en doorgaande routes. De onderlinge afstand bedraagt telkens circa 120 km.

Uiteraard is de Audi e-tron onderweg ook te laden met de bestaande wisselstroomladers (11 of 22 kW). Dat betekent dat er in Europa bij circa 65.000 publieke laadstations geladen kan worden en dit aantal groeit de komende tijd aanzienlijk. Bij de marktintroductie van de e-tron voorziet Audi klanten van een kaart waarmee bij circa 80 procent van al deze stations nieuwe energie opgedaan kan worden. Klanten dienen zich hiervoor eenmalig te registreren via myAudi om een individueel laadcontract af te sluiten. De facturatie vindt dan automatisch plaats. De procedure wordt in 2019 nog eenvoudiger met de Plug & Charge functie, waarbij het laadpunt de auto ‘herkent’. Een kaart is dan niet meer nodig.

Het spreekt voor zich dat de accu’s van de Audi e-tron ook thuis te laden zijn. Het standaard mobiele laadsysteem van de auto kan op twee manieren worden gebruikt: met een laadvermogen van 2,3 kW via een reguliere 230V-aansluiting of via een 440V driefase-aansluiting met een laadvermogen tot 11 kW, waarmee het volledig laden van lege accu’s circa 8,5 uur duurt. Met het optionele connect charging system en indien de e-tron ook is voorzien van een tweede lader, verdubbelt het oplaadvermogen tot 22 kW en wordt de laadtijd teruggebracht tot ongeveer 4,5 uur.

Samen met een ‘home energy management system’ biedt het connect charging system ook slimme laadfuncties. Zo kunnen de batterijen met de maximaal beschikbare capaciteit worden geladen zonder dat functies in huis daar onder lijden. Dit voorkomt overbelasting van het elektriciteitssysteem in huis. Ook kunnen klanten het systeem volgens eigen wensen instellen, bijvoorbeeld door opladen alleen toe te staan tijdens voordelige daluren. Als het huis is voorzien van zonnepanelen, is het ook mogelijk om vooral de daardoor opgewekte energie te gebruiken. Het laadproces houdt daarbij zelfs rekening met de weersvoorspelling.

Via de myAudi app is het laadproces vanaf elke gewenste locatie te plannen en te controleren. Ook is de e-tron via deze app voor te koelen en te verwarmen. Eigenaren kunnen ook een vertrektijd instellen. Vervolgens worden de batterijen volautomatisch geladen en is het interieur bij vertrek op de gewenste temperatuur. De app geeft bovendien laad- en rijgegevens weer.

De Audi e-tron wordt begin 2019 in Nederland verwacht. Audi en Van Mossel bieden geïnteresseerde klanten nu al de kans de auto te reserveren.

Terug naar overzicht

Gebruik van cookies

De Van Mossel Automotive Groep (Van Mossel) gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies, raadpleeg onze Cookie policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Van Mossel toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen. Als u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens, raadpleeg onze Privacyverklaring. Specifiek voor sollicitaties raadpleeg onze HR Privacyverklaring.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen